پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118195
سايپا جي‌ام سي، فورد و هيونداي را قابل قياس با پرايد ندانست
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1680

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، در جوابيه شرکت سايپا به اين نکته اشاره شده که خودروهاي هندي مطرح در گزارش فارس حتي ابتدايي ترين امکانات يک خودرو را ندارند و اين سوال مطرح مي شود که آيا خودروساز معتبري همچون جي ام سي (شورلت)، هيوندايي، سوزوکي، فورد و ..... که به عنوان قديمي ترين برندهاي خودروسازي در اين عرصه فعاليت مي کنند و نمونه خودروهاي مقايسه شده نيز ساخت همين شرکت ها هستند امکانات اوليه اي مانند کولر و شيشه بالابر برقي و مه شکن و حتي پخش کننده سي دي را که سايپا به عنوان نقطه قوت محصولات خود از آن ياد مي کند را ندارند.

در بخش ديگري از جوابيه شرکت سايپا رقم ?? ميليون تومان قيمت بازار خودروي پرايد به عنوان اشتباه گزارش عنوان شده است، در حالي که معيار ميزان پولي است که مردم براي خريد خودرو در بازار آزاد از جيب خود مي پردازند و نه رقمي که روي کاغذ از سوي خودروساز اعلام مي شود.

مقايسه قيمت‌ها هيچ ارتباطي با مشخصات درون خودروها نداشته و در گزارش مذکور تنها قيمت خودروها بدون در نظر گرفتن مشخصات فني صورت گرفته است و تلاش شده است تا تنوع قيمتي موجود در بازار هند در مقايسه با بازار خودوري ايران به مخاطبان ارائه شود.

بر اساس اين گزارش بسياري از تجهيزات موجود در خودروي پرايد ??? ذکر شده در جوابيه سايپا مانند سيستم پخش سي دي، کولر و شيشه بالا بر برقي در خودروهاي موجود در پايين ترين سطوح استاندارد اروپا نيز وجود دارند و ديگر نمي توان از اين تجهيزات به عنوان آپشن خودرو نام برد.

نکته قابل تأمل در اين زمينه استناد به استفاده از تجهيزاتي مانند کولر، مه شکن، شيشه بالابرقي و پخش کننده سي دي براي اثبات کيفيت برتر خودروي پرايد در مقايسه با خودروهاي موجود در بازار هند است که همين امر نشان از بي اطلاعي نگارنده جوابيه از شاخص هاي جهاني کيفيت خودرو است.

در بخش ديگري از جوابيه مطرح شده که بالغ بر ? ميليون تومان از هزينه دريافتي از مردم به مواردي همچون شماره گذاري، بيمه و ارزش افزوده و همچنين عوارض خودرو مربوط مي شود که سهمي بيش از ?? درصدي از قيمت خودرو را به خود اختصاص مي دهد و ربطي به خودروساز ندارد. اما با درنظر گرفتن سقف هزينه بيمه حدود ? ميليون تومان براي خودروي پرايد چگونه ? ميليون تومان صرف عوارض، ماليات بر ارزش افزوده و شماره گذاري اين خودرو مي شود؟ ذکر اين نکته هم خالي از لطف نيست که تمام هزينه هاي ياد شده اعم از ماليات و ... در هند نيز وجود دارد و اين کشور از اين قاعده‌ها مستثني نيست.

نکته ديگري که بايد به آن اشاره کرد اختصاص ارز مبادله اي به تأمين قطعات خودرو از خارج است که در اين گزارش مقايسه با ارز دلار آزاد صورت گرفته و فاصله قيمتي اين دو ارز نيز بايد مد نظر شرکت خودرو سازي قرار گيرد.

يکي از مهمترين مواردي که مي توان به آن اشاره کرد آزاد بودن واردات خودرو در هند است که ارائه خودروي بي کيفيت و موفقيت فروش آن را در بازار اين کشور غير ممکن مي سازد در حالي که بازار ايران همچنان با محدوديت هاي جدي در واردات خودرو و در نتيجه آزاد کردن بازار خودرو مواجه است.

بر اساس آخرين اظهارات، سخنگوي دولت نيز از افزايش قيمت دولت انتقاد کرده و اعلام کرده است: با توجه به اينکه صنعت خودرو از تحريم خارج شده و دولت براي تامين ارز مورد نياز اجازه داده از ارز مبادله‌اي که قيمت ارزان‌تري دارد استفاده شود. انتظار اين بود خودروسازان خبر افزايش کيفيت را به دولت بدهند.



سخنگوي دولت با تاکيد بر اينکه شوراي رقابت پيام دولت را دريافت کرده بود تصريح کرد: در جلسه امروز هم آقاي روحاني مراسم تکدر خود را اعلام کرد و انتظار است شاهد بهبود وضعيت خودروها باشيم نه افزايش قيمت؛ از اين‌رو بحث‌هايي صورت گرفت و قرار شد بررسي مجدد صورت گيرد تا از افزايش قيمت خودرو جلوگيري کنيم.

وي با اشاره به وارد کردن خودروهاي با کيفيت و ارزان خارجي يادآور شد: اينکه از يکسو واردات را منع و از سوي ديگر خودروسازها هر قيمتي را که بخواهند بر خودروها بگذارند پذيرفتني نيست البته مي‌دانيم که هزينه‌ها هم بالا است.

سجاد زماني عليشاه
منبع: فارس

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html